God opførsel på sociale medier

Opfør dig pænt på sociale medier

Tonen på de sociale medier kan være hård og for nogen føles urimelig. Nogle siger man skal gå efter bolden - underforstået bare man ikke er for personlig, er alt man siger på de sociale medier acceptabelt. Andre mangler det sociale filter, vi har i andre sammenhæng.

Argumentet for at man må acceptere alle, uanset hvordan de deltager i dialogen, er at den åbne og nemme adgang styrker dialogen. Nogen siger den nemme adgang giver mange flere mulighed for at deltage, og at vi derved styrker debatten. Jeg mener, det er forkert.

Vi bliver ikke mere lige af, at nogle tryner deres mening igennem i en debat - det afholder med sikkerhed andre fra at deltage, og den voldsomme og hårde tone stopper derved dialogen.
Det sociale filter, som jeg lærte som teenager, har været det filter, der har modnet mig til at kunne deltage i en debat, hvor andre også får plads til at ytre sig, og hvor der er plads til alle, også den stille person skal føle glæde ved at deltage.

Skrig højt for dig selv. Vi andre gider ikke høre det.

Sig noget positivt

Man behøver ikke at udtale sig, bare fordi man har muligheden - og faktisk er det lidt uhøfligt at udtale sig, hvis man kun kommenterer for at fremhæve sig selv. 

Hvis en virksomhed præsenterer et nyt produkt, ønsker man jo ikke at kommentarerne handler om at billedet er dårligt (hvilket er en subjektiv vurdering) - den holdning tilfører ikke værdi, og derfor er det jo kun for at fremhæve sig selv, man skriver kommentaren. 

Du går jo heller ikke hen til en person, du møder på gaden, for at sige til vedkommende at dennes påklædning er grim eller forkert.

Læser jeg et opslag, der er vanskeligt at forstå på grund af mange stavefejl, omvendte ordstillinger eller forvirrende formuleringer, skriver jeg en gang imellem direkte til personen, med forslag til forbedringer. Jeg vil aldrig kommentere det offentligt, fordi det jo kun kan skade personens virksomhed eller såre skribenten. De fleste ved godt at deres formuleringer kunne være bedre, men de vil stadig gerne dele deres gode oplevelser eller vise en god nyhed - det er ikke der, du skal demonstrere, at du er tekstforfatter og fremhæve, at du ved, hvordan den sætning skal skrives.

Tal grimt og nedsættende og andre vil skubbe dig væk

Det er ok at holde mund

Kan man kun sige noget grimt eller nedsættende, mener jeg, det er uhøfligt og umotiverende. I den situation gider jeg ikke høre på dig - undlod du at skrive noget, ville der måske være andre, der gerne ville kommentere på produktet eller virksomheden, men den negative kommentar, stopper i mange tilfælde en dialog eller begrænser andres lyst til at byde ind. Du er jo meget velkommen til at hoppe over og gå til det næste indslag - vi andre gider faktisk ikke dine negative kommentarer, uanset hvor velmente de er.

Respekt for andre

Når vi skriver online, har udviklingen vist, at nogle personer mangler det sociale filter. Keyboardet giver friheder til disse personer, så de mener, det er i orden at være grov og uhøflig. Vi burde alle stemme imod den opførsel og markere vores uenighed. Vi skal alle kunne være med i debatten og deltage uden risiko for at blive overfaldet eller talt ned til af andre.

Når du skriver, kan du jo prøve at tænke over, om du vil formulere dig på samme måde, hvis du står overfor personen i virkeligheden.