At formidle budskaber

Formidle budskaber

Den første blogpost... bloggen vil være skrevet af mig og vil være et udtryk for min personlige og professionelle holdning omkring den branche, jeg er en del af og som på godt og ondt forsøger at påvirke og flytte os som personer.

Nogen gange er det en simpel reklame - et ønske om at sælge flere af et specifikt produkt eller timer indenfor et fagområde.
Nogen gange er det en præsentation, der er mere politisk bestemt eller hvor afsenderen har et mere overordnet mål, som ikke helt falder indenfor salg af et produkt eller ydelse.
Det sker at opgaven slet ikke er at sælge - opgaven kan være at skabe opmærksomhed omkring et område, oplyse om en udvikling eller belyse et problem, og når det sker er udfordringen måske lidt større og lidt mere krævende, men i bund og grund er arbejdet det samme.

Min opgave er at formidle. 
Til det bruges tekst, billeder, grafik og andre værktøjer, som har til formål at fange din opmærksomhed og skabe en reaktion.

Vi bruger mange branchebestemte og nogengange spændende ord i branchen og som jeg er sikker på jeg vil komme til at behandle over tid. Også hos os er de engelske ord sneget sig ind - måske endda i et vist omfang mere end så mange andre steder - nogle synes, ting lyder bedre når du siges på engelsk. Jeg synes måske det er lidt at spille smart på bekostning af forståelse.

Formidling er en ædel kunst

Og jeg er stolt af mit arbejde og mine løsninger - når man sammen med en kunde, har nået ind til kernen i opgaven og fået sammensat det rigtige miks af ord, grafik og billeder, så der skabes et unikt resultat, der hjælpe formidlingen videre. Når jeg kan læne mig tilbage og se hvordan et element, et logo eller et fremstød får sit eget liv og vokser, så bliver glæden kun større.
Mange før mig har kaldt dette result for deres barn eller børn men det synes jeg er at hæve det lidt for højt i forhold til, hvad vi gør. Men jeg er ikke i tvivl om at jeg kan se, når noget er lavet med hjertet og hvornår en designer har slået autopiloten til. Jeg er sikker på du også kan se det, men måske du ikke tænker på det, ud fra det perspektiv, men bare ser noget du kan lide eller synes ikke er pænt.

Når formidlingen lykkes, hænger alle elementerne sammen, farver, billederne, teksterne... alt skaber et samlet budskab og underbygger hinanden.

Når formidlingen ikke helt lykkes kan det skyles mange tinge, men ofte mangler noget af den sammenhæng mellem de enkelte elementer. Og så ved jeg godt at nogen gange er budskabet eller opgaven bare umulig fra starten - f.eks. at lave en kampagne der er for at ryge på alle cafeer. Mit hjerte ville aldrig være med og derfor tror jeg heller ikke, jeg ville kunne nå frem til den mest optimale løsning for det budskab.

"Gesundheit Macht Frei" kampagnen fra 2008 er et eksempel på en et budskab, jeg synes slår helt fejl. Men også en kampagne, der blev rost da den kom frem. (billedet er fundet i artikel på Ekstra Bladet)

Denne blog vil fortrinsvis blive med udgangspunkt i den positive tilgang til reklame og de opgaver vi arbejder med. Jeg ser frem til at dele med jer.